Skip to main content

Wat is UI?

De gebruikersinterface (UI) is de interactieve laag die gebruikers en apparaten met elkaar verbindt. Het is als een denkbeeldige brug waarmee we communiceren met technologie. Het doel van een gebruikersinterface is tweeledig: het stelt gebruikers in staat apparaten te bedienen en stelt systemen in staat om informatie aan gebruikers te presenteren.

Een UI kan variĆ«ren van fysieke apparaten tot softwareprogramma’s, besturingssystemen, apps en websites. In het geval van apps en websites wordt vaak gesproken over een Graphical User Interface (GUI).

Wat maakt een gebruiksvriendelijke user interface?

Een goede user interface ontwerpen heeft alles te maken met het creĆ«ren van een intuĆÆtieve, aantrekkelijke en efficiĆ«nte omgeving waar gebruikers taken kunnen uitvoeren en toegang hebben tot informatie. Eenvoud, duidelijkheid en consistentie zijn hierbij erg belangrijk.

Een goede UI zorgt ervoor dat gebruikers moeiteloos kunnen navigeren en hun doelen kunnen bereiken zonder onnodige obstakels. Het is als een gids die je vertelt waar je heen moet en helpt bij elke interactie die je maakt.

UI en UX

Vaak wordt er gesproken over User Interface in combinatie met User Experience (UX). UX omvat het uiterlijk van een apparaat, responstijd en de informatie die aan de gebruiker wordt gepresenteerd in de context van de gebruikersinterface. Beide termen vallen onder de noemer Human-Computer Interaction (HCI), een vakgebied dat zich richt op interacties tussen mens en computer.

De toenemende behoefte om een ā€‹ā€‹betere gebruikerservaring te creĆ«ren heeft ertoe geleid dat sommige mensen zich hierin hebben gespecialiseerd. Sommige programmeertalen zoals HTML en CSS richten zich op het eenvoudig maken van sterke UI en UX.

Mobiele user interfaces

De opkomst van mobiele applicaties heeft ook invloed gehad op de gebruikersinterface, wat resulteerde in iets dat we mobiele gebruikersinterface noemen. Hierbij ligt de focus vooral op het ontwerpen van bruikbare, interactieve interfaces op de kleine schermen van smartphones en tablets, maar ook op het verbeteren van basisfunctionaliteit zoals touch controls of voice controls.